Ranking najlepszych ustaw 2018. Na pierwszym miejscu resort Emilewicz

„Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz zajęła pierwsze miejsce w rankingu najlepszych jakościowo ustaw w roku 2018. W ramach platformy +Plusy ujemne+ przez cały poprzedni rok ocenialiśmy ustawy, które stały się częścią polskiego systemu prawnego” – poinformowano we wtorkowym komunikacie.

Jak napisano, każda z ocen była poprzedzona analizą ustawy pod kątem skutków, jakie może przynieść dla gospodarki, funkcjonowania państwa czy wolności osobistych. „Ogólna jakość naszej legislacji stoi na podobnym poziomie co w roku ubiegłym” – napisano. Dodano, że każdą z ustaw przypisano do konkretnego polityka, obszaru i ministerstwa. A w poszczególnych kategoriach ze wszystkich ocen wyliczono średnią arytmetyczną.

W komunikacie przekazano, że ustawę w chwili jej wejścia w życie oceniano w skali 1-5, gdzie 1 oznacza bardzo szkodliwa, 2 – szkodliwa, 3 – neutralna, 4- dobra, 5 – bardzo dobra.

Jak przekazano, w ub.r. oceniono 61 ustaw – o ponad połowę więcej niż w roku 2017. Niezmienna pozostała średnia ocena polskiej legislacji, która wynosi 3,3.

„W większości obszarów m.in. w gospodarce czy wymiarze sprawiedliwości zanotowano niewielką poprawę legislacyjną. Wysoki spadek zanotowano jednak w przypadku ustaw podatkowych, gdzie dominują akty prawne ocenione jako szkodliwe lub bardzo szkodliwe np. wprowadzenie III progu podatkowego w postaci +daniny solidarnościowej+, czy podwyżka opłaty emisyjnej” – czytamy w komentarzu.

Oceniono 28 ustaw dotyczących gospodarki – z oceną 3,5 (w 2017 roku było to 3,4), siedem ustaw podatkowych – ocena 1,9 (w 2017 r. było to 5), cztery zdrowotne ustawy – z oceną 4 (w 2017 r. było to 3), osiem ustaw poświęconych wymiarowi sprawiedliwości – ocena 3,2 ( w 2017 r. było to 3), 13 ustaw dot. bezpieczeństwa i administracji – ocena 3 (w 2017. było to 2,6) oraz jedną ustawę poświęconą edukacji i nauce – ocena pozostała na tym samym poziomie co w 2017, czyli 4.

„Liderem rankingu za rok 2018 została minister Jadwiga Emilewicz ze średnią 4,2 i pięcioma ustawami. W jej resorcie powstała m.in. ustawa o sukcesji przedsiębiorstw ułatwiająca prowadzenie firm po śmierci przedsiębiorcy. To ona także koordynowała ukończenie prac legislacyjnych nad kluczową ustawą tzw. +Konstytucją biznesu+ czyli ustawą prawo przedsiębiorców” – czytamy.

W komunikacie napisano, że na wyróżnienie zasługują także: minister rolnictwa Jan Ardanowski (cztery ustawy) oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (dwie ustawy). Każdy z nich otrzymał ocenę 4.

Jeśli chodzi o Ardanowskiego, to „wysoko ocenić należy wprowadzone przez niego ułatwienia w sprzedaży bezpośredniej dla rolników czy system zachęt dla tworzenia spółdzielni rolniczych”.

„Ministerstwo Rolnictwa w ubiegłym roku pochwalić się może średnią równą Ministerstwu Przedsiębiorczości i Technologii” – napisano.

W przypadku Adamczyka, „przepisy ustawowe muszą jeszcze przełożyć się na skuteczne działanie rządu bowiem dotyczą one przyszłych inwestycji: Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz funduszu na drogi samorządowe”.

Jak napisano, na przeciwnym biegunie znaleźli się minister energii Krzysztof Tchórzewski (trzy ustawy i ocena 2) i minister środowiska Henryk Kowalczyk (dwie ustawy i ocena 2). „Ten pierwszy odpowiada chociażby za ustawę zwiększającą opłatę emisyjną czy uchwaloną pod koniec roku ustawę o zamrożeniu cen prądu. Minister środowiska za to legitymizuje ustawę uderzającą w swobody obywatelskie myśliwych oraz wprowadza interwencjonistyczny program budowy domów z drewna”.

„Pozostali ministrowie nie przygotowali w minionym roku żadnych istotnych ustaw lub przygotowali ich zbyt małą, ilość aby znaleźć się w zestawieniu. W naszych ocenach widoczna jest jakościowa różnica pomiędzy ustawami, które były projektowane w rządzie w stosunku do tych tworzonych w parlamencie, o które wnioskowała grupa posłów. Wszystkie ustawy rządowe uzyskały średnią w wysokości 3,43, podczas gdy ustawy parlamentarne ledwie 2,9” – przekazano.

W komunikacie napisano, że przeciętnie na 3,5 oceniono działalność legislacyjną prezydenta. „Dobre ustawy, jak ta ułatwiająca odzyskanie pieniędzy po błędnym przelewie, łączył on z gorszymi takimi jak np. ustawa o darmowej pomocy prawnej” – czytamy. Dodano, że w ubiegłym roku uchwalono również jeden projekt powstały w wyniku inicjatywy ustawodawczej. „Był to projekt ograniczający handel w niedziele i dostał on w naszym rankingu najniższą możliwą ocenę” – wskazano.

Jak czytamy na stronie internetowej Warsaw Enterprise Institute, to fundacja, zaplecze eksperckie i intelektualne Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

]]>
Więcej informacji

Prawo

Podział prawa ze względu na metodę regulacji:
1) Prawo wewnętrzne: Prawo konstytucyjne, Prawo cywilne - reguluje relacje między podmiotami prawa w relacji poziomej, czyli żaden z podmiotów pozostających w stosunku prawnym nie jest władny narzucić swojej woli drugiej stronie (cywilnoprawna metoda regulacji).
Prawo pracy - reguluje stosunki między pracodawcą a pracownikiem, a także organizacjami pracowników (związki zawodowe) metodą w zasadzie cywilnoprawną, jednak z dużym zakresem norm semiimperatywnych służących wyznaczeniu minimalnego poziomu ochrony pracownika.
Prawo karne - jest zbiorem norm mających na celu eliminację zachowań aspołecznych najcięższej wagi poprzez zastosowanie sankcji kary. (karnoprawna metoda regulacji).
Prawo administracyjne - reguluje relacje między podmiotami w stosunku pionowym, tj. wówczas gdy jeden z podmiotów może władczo kształtować sytuację prawną drugiego podmiotu. (administracyjnoprawna metoda regulacji).
Prawo rodzinne i opiekuńcze
Prawo finansowe
2) Prawo międzynarodowe

Podział prawa ze względu na przedmiot regulacji:
prawo autorskie, prawo bankowe, prawo budowlane, prawo celne, prawo człowieka, prawo dziecka, prawo energetyczne, prawo kanoniczne, prawo konstytucyjne, prawo konfliktów zbrojnych, prawo lotnicze, prawo medyczne, prawo międzynarodowe, prawo naukowe, prawo o ruchu drogowym, prawo o szkolnictwie wyższym, prawo ochrony środowiska, prawo podatkowe, prawo prasowe, prawo rolne, prawo upadłościowe, prawo wyznaniowe.

Prawo jest wyrazem konieczności uporządkowania życia społecznego i poddania go pewnym regułom, by umożliwiało istnienie i możliwie należyte funkcjonowanie społeczności państwowej, bardzo zróżnicowanej, której członkowie mają odmienne potrze-by i aspiracje, w których dochodzi do rozmaitych konfliktów i zagrożeń, zarówno biologicznej jak i społecznej egzystencji grupy. Różne systemy norm prawnych wprowadzają element ładu we wzajemnych stosunkach między ludźmi. Normy prawne, podobnie jak powszechnie uznawane i akceptowane normy moralne, normy religijne czy nor-my obyczajowe nie mają jednak wyłączności na regulowanie ludzkich zachowań. Nie-mniej jednak prawo normuje dziś niemal wszystkie dziedziny życia społecznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *