Minister Sprawiedliwości odwołał wiceprezes SO w Elblągu, bo ujawnił informację z narady

W ubiegłym tygodniu Minister Sprawiedliwości odwołał z funkcji prezesa Sądu Okręgowego w Elblągu sędziego Marka Omelana. Według resortu sprawiedliwości, który informował o dymisji, prezesa odwołano w związku z ujawnieniem informacji z narady.

W środę na stronie SO w Elblągu zamieszczono komunikat o odwołaniu wiceprezes sądu. Poinformowano też, że funkcję prezesa SO w Elblągu, do czasu powołania następcy Omelana, pełnić będzie sędzia Małgorzata Kowalczyk-Przedpełska, jako najstarszy służbą przewodniczący wydziału.

Decyzję o odwołaniu Omelana resort sprawiedliwości uzasadniał tym, że b. prezes sądu „rozpowszechnił informacje z narady sędziowskiej objętej ścisłą tajemnicą”. Narada, jak podano dotyczyła wyroku w sprawie rodzinnej, która rozpatrywana była w trybie niejawnym, a rozpowszechnienie tych informacji mogło przysporzyć stronom tego postępowania dodatkowego cierpienia i narazić je na szkody”.

Sędzia Omelan zapewniał, że podjęte przez niego działania ws. narady sędziowskiej, a dotyczące jednego z ławników, były słuszne; podyktowane troską o wizerunek sądu i najwyższe standardy. Wyjaśniał, że w związku z zachowaniem ławnika „urągającym elementarnym zasadom kultury i etyki” wystąpił – po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Ławniczej i Kolegium Sądu Okręgowego w Elblągu – do Rady Miasta w Elblągu o odwołanie go z funkcji.

Z kolei MS wyjaśniało, że właśnie podczas wymiany korespondencji między prezesem SO a Radą Miasta Elbląg doszło do ujawnienia informacji; b. prezes SO przekazał urzędnikom dokumenty opisujące przebieg narady sędziowskiej objętej tajemnicą. „Z tajemnicy tej nikt nie może być w żadnych okolicznościach zwolniony” – podkreśliło.

Więcej informacji

Prawo

Podział prawa ze względu na metodę regulacji:
1) Prawo wewnętrzne: Prawo konstytucyjne, Prawo cywilne - reguluje relacje między podmiotami prawa w relacji poziomej, czyli żaden z podmiotów pozostających w stosunku prawnym nie jest władny narzucić swojej woli drugiej stronie (cywilnoprawna metoda regulacji).
Prawo pracy - reguluje stosunki między pracodawcą a pracownikiem, a także organizacjami pracowników (związki zawodowe) metodą w zasadzie cywilnoprawną, jednak z dużym zakresem norm semiimperatywnych służących wyznaczeniu minimalnego poziomu ochrony pracownika.
Prawo karne - jest zbiorem norm mających na celu eliminację zachowań aspołecznych najcięższej wagi poprzez zastosowanie sankcji kary. (karnoprawna metoda regulacji).
Prawo administracyjne - reguluje relacje między podmiotami w stosunku pionowym, tj. wówczas gdy jeden z podmiotów może władczo kształtować sytuację prawną drugiego podmiotu. (administracyjnoprawna metoda regulacji).
Prawo rodzinne i opiekuńcze
Prawo finansowe
2) Prawo międzynarodowe

Podział prawa ze względu na przedmiot regulacji:
prawo autorskie, prawo bankowe, prawo budowlane, prawo celne, prawo człowieka, prawo dziecka, prawo energetyczne, prawo kanoniczne, prawo konstytucyjne, prawo konfliktów zbrojnych, prawo lotnicze, prawo medyczne, prawo międzynarodowe, prawo naukowe, prawo o ruchu drogowym, prawo o szkolnictwie wyższym, prawo ochrony środowiska, prawo podatkowe, prawo prasowe, prawo rolne, prawo upadłościowe, prawo wyznaniowe.

Prawo jest wyrazem konieczności uporządkowania życia społecznego i poddania go pewnym regułom, by umożliwiało istnienie i możliwie należyte funkcjonowanie społeczności państwowej, bardzo zróżnicowanej, której członkowie mają odmienne potrze-by i aspiracje, w których dochodzi do rozmaitych konfliktów i zagrożeń, zarówno biologicznej jak i społecznej egzystencji grupy. Różne systemy norm prawnych wprowadzają element ładu we wzajemnych stosunkach między ludźmi. Normy prawne, podobnie jak powszechnie uznawane i akceptowane normy moralne, normy religijne czy nor-my obyczajowe nie mają jednak wyłączności na regulowanie ludzkich zachowań. Nie-mniej jednak prawo normuje dziś niemal wszystkie dziedziny życia społecznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *