„Zmiany mocno zdezorganizowały pracę całego SN”. Komisja wysłuchała sprawozdania z działalności sądu w 2018 r.

&lt![CDATA[

W środę senacka Komisja Praw Człowieka Praworządności i Petycji wysłuchała informacji o działalności SN w 2018 r. Sprawozdanie przedstawił sędzia Dariusz Zawistowski.

Sędzia podkreślili, że sytuacja w Sądzie Najwyższym w 2018 r. była wyjątkowa. Jak zaznaczył, reforma Sądu Najwyższego spowodowała wiele – jego zdaniem – negatywnych konsekwencji.

„Utworzenie nowych izb w SN wiązało się z wyzwaniami organizacyjnymi. SN nie był przygotowany na przyjęcie tak dużej liczby nowych sędziów. Budynek nie jest przystosowany do tego, żeby taka liczba sędziów mogła w nim funkcjonować, co stwarza bardzo poważne problemy jeśli chodzi o funkcjonowanie SN i pracę sędziów” – zaznaczył.

Zdaniem sędziego Zawistowskiego wprowadzone zmiany „mocno zdezorganizowały pracę całego Sądu Najwyższego”. „Spowodowało to istotne pogorszenie wyników postępowania w SN. W izbie cywilnej, izbie pracy i w izbie karnej w ciągu trzech lat poprzedzających wprowadzone zmiany udawało się załatwić więcej spraw niż wpływało do sądu. Ulegała też zmniejszeniu zaległość spraw. Ta tendencja całkowicie załamała się w 2018 r.” – zaznaczył.

Według Zawistowskiego, „najpoważniejszą kwestią, która wyniknęła z wprowadzonych zmian to przeniesienie w stan spoczynku bardzo dużej liczby sędziów SN”. Jak dodał dotyczyło to ok 40 proc. składu SN, „ale w izbie cywilnej był ten problem jeszcze poważniejszy, dotyczyło to 17 z 29 sędziów. Oznacza to, że groziło odejściem ponad 50 proc. składu izby” – wskazał Zawistowski.

Szef Izby Cywilnej zaznaczył też, że w 2018 r. nastąpił drastyczny wzrost spraw oczekujących na rozpoznanie. „W 2016 roku było 2030 spraw oczekujących do rozpoznania, na koniec 2017 r. – 1770, a na koniec 2018 r. było to już 2556 spraw. Oznacza to, że osoby wnoszące kasacje do SN muszą o wiele dłużej czekać na rozpoznanie tych skarg kasacyjnych. W 2017 r. po przyjęciu skargi czekało się na rozstrzygnięcie 2-3 miesiące, a teraz czeka się około roku” – wskazał sędzia.

Zawistowski zaznaczył też, że w 2018 r. w nowopowołanych izbach: dyscyplinarnej i kontroli nadzwyczajnej i spraw publicznych załatwiono niewielką liczbę spraw. „W izbie dyscyplinarnej, gdzie jest 16 etatów, załatwiano statystycznie na sędziego mniej niż trzy sprawy. W izbie kontroli wpłynęły dwie skargi nadzwyczajne w 2018 r. i załatwiono jedną” – dodał.

„Nie jest to racjonalne rozwiązanie, że sędziowie w nowoutworzonych izbach mają minimalne obciążenie pracy, a sędziowie w pozostałych izbach maja tych spraw wielokrotnie więcej. Do izby cywilnej wpływa teraz około 500 spraw miesięcznie na 30 sędziów” – dodał.

Sędzia zaznaczył przy tym, że funkcjonowanie pracy sądu było szczególnie trudne do zorganizowania. „Przez wiele miesięcy przedstawiciele władzy wykonawczej i ustawodawczej twierdzili, że pani prof. Małgorzata Gersdorf nie jest I prezesem SN. Trudo byłoby racjonalnie podejmować działania w sytuacji, kiedy pani I prezes nie była uznawana za I prezesa SN” – dodał.

Informacja o działalności Sądu Najwyższego w 2018 r. będzie również prezentowana na posiedzeniu Senatu. Sędzia Zawistowski nie wykluczył, że przed całą Izbą sprawozdanie to przedstawi I prezes SN Małgorzata Gersdorf.

]]
Więcej informacji

Prawo

Podział prawa ze względu na metodę regulacji:
1) Prawo wewnętrzne: Prawo konstytucyjne, Prawo cywilne - reguluje relacje między podmiotami prawa w relacji poziomej, czyli żaden z podmiotów pozostających w stosunku prawnym nie jest władny narzucić swojej woli drugiej stronie (cywilnoprawna metoda regulacji).
Prawo pracy - reguluje stosunki między pracodawcą a pracownikiem, a także organizacjami pracowników (związki zawodowe) metodą w zasadzie cywilnoprawną, jednak z dużym zakresem norm semiimperatywnych służących wyznaczeniu minimalnego poziomu ochrony pracownika.
Prawo karne - jest zbiorem norm mających na celu eliminację zachowań aspołecznych najcięższej wagi poprzez zastosowanie sankcji kary. (karnoprawna metoda regulacji).
Prawo administracyjne - reguluje relacje między podmiotami w stosunku pionowym, tj. wówczas gdy jeden z podmiotów może władczo kształtować sytuację prawną drugiego podmiotu. (administracyjnoprawna metoda regulacji).
Prawo rodzinne i opiekuńcze
Prawo finansowe
2) Prawo międzynarodowe

Podział prawa ze względu na przedmiot regulacji:
prawo autorskie, prawo bankowe, prawo budowlane, prawo celne, prawo człowieka, prawo dziecka, prawo energetyczne, prawo kanoniczne, prawo konstytucyjne, prawo konfliktów zbrojnych, prawo lotnicze, prawo medyczne, prawo międzynarodowe, prawo naukowe, prawo o ruchu drogowym, prawo o szkolnictwie wyższym, prawo ochrony środowiska, prawo podatkowe, prawo prasowe, prawo rolne, prawo upadłościowe, prawo wyznaniowe.

Prawo jest wyrazem konieczności uporządkowania życia społecznego i poddania go pewnym regułom, by umożliwiało istnienie i możliwie należyte funkcjonowanie społeczności państwowej, bardzo zróżnicowanej, której członkowie mają odmienne potrze-by i aspiracje, w których dochodzi do rozmaitych konfliktów i zagrożeń, zarówno biologicznej jak i społecznej egzystencji grupy. Różne systemy norm prawnych wprowadzają element ładu we wzajemnych stosunkach między ludźmi. Normy prawne, podobnie jak powszechnie uznawane i akceptowane normy moralne, normy religijne czy nor-my obyczajowe nie mają jednak wyłączności na regulowanie ludzkich zachowań. Nie-mniej jednak prawo normuje dziś niemal wszystkie dziedziny życia społecznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *