Prezydent powołał dwóch sędziów Sądu Najwyższego

&lt![CDATA[

Andrzej Duda wręczył akty powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w środę; nowo powołani sędziowie złożyli wobec prezydenta ślubowanie.

„To poprzez państwa służbę społeczeństwo wyrabia sobie opinię na temat wymiaru sprawiedliwości, czy Polska jest państwem sprawiedliwym, czy jest państwem, w której tej sprawiedliwości brakuje, a nawet, jak czasem mówią, wręcz jej nie ma. Nie ma się co oszukiwać. Cały czas ta ocena nie jest obecną dobrą. Ona musi zostać poprawiona i o to państwa bardzo proszę” – apelował do nowo powołanych sędziów prezydent.

Kandydatura powołanego do Izby Karnej SN sędziego Błaszczyka została wyłoniona jeszcze przez poprzednią Krajową Radę Sądownictwa na mocy uchwały z maja 2017 r. Tamta uchwała poza Błaszczykiem wymieniała także kandydatury Małgorzaty Wąsek-Wiaderek i Pawła Wilińskiego. Wąsek-Wiaderek i Wiliński zostali powołani do Izby Karnej SN przez prezydenta w listopadzie zeszłego roku.

Obecnie jeszcze pięcioro osób wyłonionych na mocy uchwał poprzedniej KRS jako kandydaci do SN oczekuje na powołanie prezydenta.

Z kolei kandydatura sędziego Stępkowskiego do Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych została wyłoniona już przez obecny skład KRS w końcu sierpnia zeszłego roku. W październiku zeszłego roku prezydent powołał 27 osób na sędziów trzech izb Sądu Najwyższego. Jednak w odniesieniu do Izby Kontroli Nadzwyczajnej spośród rekomendowanych 20 osób, jedna nie została wtedy powołana – właśnie Stępkowski.

Wiceszef Kancelarii Prezydenta Paweł Mucha mówił w październiku ub.r., że w przypadku jedynej niepowołanej z rekomendowanych przez KRS osób „pojawiła się wątpliwość prawna, czy są spełnione kryteria określone w ustawie o SN”.

Jak podawały w związku z tym media w odniesieniu do Stępkowskiego pojawiła się kwestia wyłączności posiadania przez niego obywatelstwa polskiego. Sędzia powinien mieć bowiem wyłącznie polskie obywatelstwo. Jak informowano kandydat złożył oświadczenie o wyrzeczeniu się obywatelstwa brytyjskiego, ale miał oczekiwać „na potwierdzenie wywarcia skutków prawnych” tego oświadczenia.

Na sędziów NSA powołani zostali w środę natomiast: Elżbieta Kowalik-Grzanka oraz Przemysław Szustakiewicz. Prezydent powołał również czterech sędziów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, siedmiu sędziów Sądów Apelacyjnych, 23 sędziów Sądów Okręgowych oraz 24 sędziów Sądów Rejonowych.

Andrzej Duda wręczył również akt powołania do pełnienia urzędu na stanowisku asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administracyjnym.

]]
Więcej informacji

Prawo

Podział prawa ze względu na metodę regulacji:
1) Prawo wewnętrzne: Prawo konstytucyjne, Prawo cywilne - reguluje relacje między podmiotami prawa w relacji poziomej, czyli żaden z podmiotów pozostających w stosunku prawnym nie jest władny narzucić swojej woli drugiej stronie (cywilnoprawna metoda regulacji).
Prawo pracy - reguluje stosunki między pracodawcą a pracownikiem, a także organizacjami pracowników (związki zawodowe) metodą w zasadzie cywilnoprawną, jednak z dużym zakresem norm semiimperatywnych służących wyznaczeniu minimalnego poziomu ochrony pracownika.
Prawo karne - jest zbiorem norm mających na celu eliminację zachowań aspołecznych najcięższej wagi poprzez zastosowanie sankcji kary. (karnoprawna metoda regulacji).
Prawo administracyjne - reguluje relacje między podmiotami w stosunku pionowym, tj. wówczas gdy jeden z podmiotów może władczo kształtować sytuację prawną drugiego podmiotu. (administracyjnoprawna metoda regulacji).
Prawo rodzinne i opiekuńcze
Prawo finansowe
2) Prawo międzynarodowe

Podział prawa ze względu na przedmiot regulacji:
prawo autorskie, prawo bankowe, prawo budowlane, prawo celne, prawo człowieka, prawo dziecka, prawo energetyczne, prawo kanoniczne, prawo konstytucyjne, prawo konfliktów zbrojnych, prawo lotnicze, prawo medyczne, prawo międzynarodowe, prawo naukowe, prawo o ruchu drogowym, prawo o szkolnictwie wyższym, prawo ochrony środowiska, prawo podatkowe, prawo prasowe, prawo rolne, prawo upadłościowe, prawo wyznaniowe.

Prawo jest wyrazem konieczności uporządkowania życia społecznego i poddania go pewnym regułom, by umożliwiało istnienie i możliwie należyte funkcjonowanie społeczności państwowej, bardzo zróżnicowanej, której członkowie mają odmienne potrze-by i aspiracje, w których dochodzi do rozmaitych konfliktów i zagrożeń, zarówno biologicznej jak i społecznej egzystencji grupy. Różne systemy norm prawnych wprowadzają element ładu we wzajemnych stosunkach między ludźmi. Normy prawne, podobnie jak powszechnie uznawane i akceptowane normy moralne, normy religijne czy nor-my obyczajowe nie mają jednak wyłączności na regulowanie ludzkich zachowań. Nie-mniej jednak prawo normuje dziś niemal wszystkie dziedziny życia społecznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *