NSA: MEN musi ujawnić nazwiska autorów podstawy programowej

&lt![CDATA[

Skargę na odmowę przez MEN udostępnienia nazwisk autorów podstaw programowych złożyła do WSA w Warszawie Fundacja Przestrzeń dla Edukacji. WSA jesienią ub.r. nakazał ministerstwu ujawnienie nazwisk.
MEN złożyło skargę kasacyjną do NSA.

Według fundacji „podstawy programowe to oś konstrukcyjna polskiej
szkoły”. „Jako przedstawicielki organizacji, zajmującej się działaniami
na rzecz jakości edukacji, mamy prawo znać nazwiska osób, które je
przygotowały” – napisano na stronie internetowej fundacji w informacji
dotyczącej skargi do WSA. „Więcej – ma prawo znać je każda obywatelka i
obywatel, ponieważ wszyscy jesteśmy odbiorcami prawa powstającego w MEN
(pośrednio i bezpośrednio). Mamy prawo je znać, ponieważ jesteśmy – jako
podatnicy – zleceniodawcami tych autorów” – dodano.

WSA, który rozpatrywał we wrześniu skargę fundacji, orzekł, że
autorzy podstaw działają w sferze publicznej, a nie prywatnej, MEN ma
więc obowiązek udostępnić ich dane.

 
Minister edukacji Anna Zalewska, zapytana w czwartek przez
dziennikarzy, czy ujawni nazwiska autorów podstaw programowych, jeśli
NSA podtrzyma wyrok WSA, odpowiedziała: „Ja jestem legalistką”.

Rzeczniczka MEN Anna Ostrowska twierdzi, że wykonanie wyroku może nastąpić po jego doręczeniu.

– Oczekujemy na przesłanie wyroku wraz z uzasadnieniem. Właściwe wykonanie orzeczenia wymaga zapoznania się z oceną Sądu wyrażoną w uzasadnieniu – mów rzecznik.

Do sprawy odniosła się również prezeska Fundacji Przestrzeń dla
Edukacji Iga Kazimierczyk. W rozmowie z PAP powiedziała, że orzeczenie
NSA ją cieszy, ponieważ „jako rodzice, nauczyciele, obywatelki i
obywatele chcemy wiedzieć, kto nam ten ustrój szkolny przygotował, bo
podstawa programowa jest bardzo ważną częścią polskiego ustroju
szkolnego”. Dodała, że ujawnienie nazwisk osób, które przygotowały
podstawy programowe, pozwoli „zmierzyć się z (ich) dorobkiem
merytorycznym”, a także zobaczyć, na co zostały wydane publiczne
pieniądze.

„Ale też trochę się smucę, że to tak długo trwało. To są informacje,
które my powinniśmy mieć w zasadzie od samego początku, kiedy ten proces
trwa, od kiedy w ogóle pojawiła się dyskusja o podstawach programowych.
Powinniśmy od samego początku wiedzieć, kto w tych zespołach pracuje.
To w ogóle nie powinno było trafić przed sąd administracyjny, ponieważ
edukacja jest dobre wspólnym” – zaznaczyła.

Podstawy programowe kształcenia ogólnego to rozporządzenie ministra
edukacji, w którym jest opisane, co uczeń powinien umieć z przedmiotu po
określonym etapie edukacyjnym. Programy nauczania i podręczniki muszą
być z nimi zgodne. Nauczyciel ma obowiązek realizacji treści zawartych w
podstawach.

Minister edukacji była wielokrotnie pytana przez dziennikarzy o
nazwiska autorów podstawy. Odmawiała, uzasadniając, że mają prawo do
prywatności.

Według Fundacji Przestrzeń dla Edukacji „podstawy programowe to oś
konstrukcyjna polskiej szkoły”. „Jako przedstawicielki organizacji,
zajmującej się działaniami na rzecz jakości edukacji, mamy prawo znać
nazwiska osób, które je przygotowały” – napisano na stronie internetowej
fundacji w informacji dotyczącej skargi do WSA. „Więcej – ma prawo znać
je każda obywatelka i obywatel, ponieważ wszyscy jesteśmy odbiorcami
prawa powstającego w MEN (pośrednio i bezpośrednio). Mamy prawo je znać,
ponieważ jesteśmy – jako podatnicy – zleceniodawcami tych autorów” –
dodano.

 
WSA, który rozpatrywał we wrześniu skargę fundacji, orzekł, że
autorzy podstaw działają w sferze publicznej, a nie prywatnej, MEN ma
więc obowiązek udostępnić ich dane

]]
Więcej informacji

Prawo

Podział prawa ze względu na metodę regulacji:
1) Prawo wewnętrzne: Prawo konstytucyjne, Prawo cywilne - reguluje relacje między podmiotami prawa w relacji poziomej, czyli żaden z podmiotów pozostających w stosunku prawnym nie jest władny narzucić swojej woli drugiej stronie (cywilnoprawna metoda regulacji).
Prawo pracy - reguluje stosunki między pracodawcą a pracownikiem, a także organizacjami pracowników (związki zawodowe) metodą w zasadzie cywilnoprawną, jednak z dużym zakresem norm semiimperatywnych służących wyznaczeniu minimalnego poziomu ochrony pracownika.
Prawo karne - jest zbiorem norm mających na celu eliminację zachowań aspołecznych najcięższej wagi poprzez zastosowanie sankcji kary. (karnoprawna metoda regulacji).
Prawo administracyjne - reguluje relacje między podmiotami w stosunku pionowym, tj. wówczas gdy jeden z podmiotów może władczo kształtować sytuację prawną drugiego podmiotu. (administracyjnoprawna metoda regulacji).
Prawo rodzinne i opiekuńcze
Prawo finansowe
2) Prawo międzynarodowe

Podział prawa ze względu na przedmiot regulacji:
prawo autorskie, prawo bankowe, prawo budowlane, prawo celne, prawo człowieka, prawo dziecka, prawo energetyczne, prawo kanoniczne, prawo konstytucyjne, prawo konfliktów zbrojnych, prawo lotnicze, prawo medyczne, prawo międzynarodowe, prawo naukowe, prawo o ruchu drogowym, prawo o szkolnictwie wyższym, prawo ochrony środowiska, prawo podatkowe, prawo prasowe, prawo rolne, prawo upadłościowe, prawo wyznaniowe.

Prawo jest wyrazem konieczności uporządkowania życia społecznego i poddania go pewnym regułom, by umożliwiało istnienie i możliwie należyte funkcjonowanie społeczności państwowej, bardzo zróżnicowanej, której członkowie mają odmienne potrze-by i aspiracje, w których dochodzi do rozmaitych konfliktów i zagrożeń, zarówno biologicznej jak i społecznej egzystencji grupy. Różne systemy norm prawnych wprowadzają element ładu we wzajemnych stosunkach między ludźmi. Normy prawne, podobnie jak powszechnie uznawane i akceptowane normy moralne, normy religijne czy nor-my obyczajowe nie mają jednak wyłączności na regulowanie ludzkich zachowań. Nie-mniej jednak prawo normuje dziś niemal wszystkie dziedziny życia społecznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *