Dera: Żadne orzeczenie zabezpieczające nie jest podstawą do działań prawnych

&lt![CDATA[

Jak mówił Dera w TVP Info, nie można powiedzieć, że działania zabezpieczające stanowią źródło prawa. „Sędziowie, którzy przyjdą w tym momencie do pracy (…) w moim odczuciu dają świadectwo, że oni nie powinni być sędziami, bo jeśli ktoś na tej podstawie działa, to znaczy, że może wszystko zrobić jako sędzia, bo powie, +że ja tak uważam i moje uważanie jest na pierwszym miejscu, a nie litera prawa+” – ocenił.

Trybunał Sprawiedliwości UE zdecydował w ubiegły piątek o zastosowaniu tzw. środków tymczasowych i zawieszeniu stosowania przepisów ustawy o Sądzie Najwyższym dot. przechodzenia sędziów, którzy ukończyli 65. rok życia w stan spoczynku. Przepisy ustawy o SN w tym zakresie odnoszą się też do sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. TSUE przychylił się w pełni do wniosku Komisji Europejskiej w tej sprawie.

W poniedziałek prof. Małgorzata Gersdorf wezwała 23 sędziów SN, objętych zakresem zastosowania środków tymczasowych, do stawienia się w SN w celu podjęcia służby sędziowskiej. Rzecznik SN sędzia Michał Laskowski poinformował, że działania podjęte przez Gersdorf dotyczą „23 sędziów – licząc łącznie z panią prezes – którzy ukończyli 65. rok życia”. Także w NSA niektórzy z sędziów, których objęło postanowienie TSUE, wrócili do pracy i podjęli czynności służbowe. NSA poinformował w poniedziałek, że sędziowie objęci przepisami SN przywołanymi w postanowieniu TSUE „wyrazili wolę powrotu na dotychczas zajmowane stanowiska”.

„To pokazuje, że coś bardzo złego się dzieje wśród pewnej części sędziów, którzy chyba zrzucili togi sędziowskie na rzecz aktywności politycznej” – skomentował te informacje Dera. Jak dodał, „przecież w konstytucji – na którą tak wiele osób się powołuje – jest zapisane, że sędziowie działają na podstawie prawa”. „Żadne orzeczenie zabezpieczające nie stanowi i nie jest podstawą do jakichkolwiek działań prawnych” – podkreślił prezydencki minister.

Jak zaznaczył, „nie można na podstawie postanowienia zabezpieczającego podejmować czynności i mówić, że to orzekł sąd”. „To nie jest orzeczenie sądu, to jest tylko postanowienie zabezpieczające, które jest po to, żeby sytuacja stron w postępowaniu nie uległa pogorszeniu. Nie wolno na podstawie takiego postanowienia wyciągać jakichkolwiek wniosków materialno-prawnych, a jeżeli robi to była I prezes SN, to jawnie wykracza poza te zapisy, poza działanie prawne” – powiedział.

„W momencie kiedy jest spór między Polską a Unią Europejską, który rozstrzyga TSUE, to poczekajmy na to orzeczenie, bo ono dopiero stanowi możliwość ewentualnej reakcji” – wskazał Dera.

Dodał, że „jak do tej pory praktyka w UE pokazuje, że część państw stosuje te orzeczenia, a część ignoruje te orzeczenia”. „Więc to jest coś, co jest w przestrzeni, to są znowu fakty, bodajże 51 czy 52 orzeczenia nie są respektowane przez inne państwa będące członkami UE, a u nas się próbuje narzucić, jakby to była taka świętość” – mówił.

„W Polsce wymiar sprawiedliwości Polacy mają prawo reformować tak, jak uważają i tak jak chcą i żadne państwo nie powinno się włączać, żadna UE nie powinna się włączać, bo nie jest to przedmiotem Traktatu” – podkreślił.

Zdaniem Dery „żyjemy w takim systemie zależności od UE”. „Przecież my swój głos mówimy, że UE nie ma prawa ingerować w reformę polskiego sądownictwa, natomiast UE to robi, bo UE to nie jest taki twór, +ciało mędrców+, którzy mają wiedzę, tylko to jest formacja, która ma swoje korzenie polityczne i tak się akurat składa, że w Polsce opozycja liberalna ma większość w Parlamencie Europejskim i jakby realizują swoją politykę poprzez tę większość w PE” – powiedział.

]]
Więcej informacji

Prawo

Podział prawa ze względu na metodę regulacji:
1) Prawo wewnętrzne: Prawo konstytucyjne, Prawo cywilne - reguluje relacje między podmiotami prawa w relacji poziomej, czyli żaden z podmiotów pozostających w stosunku prawnym nie jest władny narzucić swojej woli drugiej stronie (cywilnoprawna metoda regulacji).
Prawo pracy - reguluje stosunki między pracodawcą a pracownikiem, a także organizacjami pracowników (związki zawodowe) metodą w zasadzie cywilnoprawną, jednak z dużym zakresem norm semiimperatywnych służących wyznaczeniu minimalnego poziomu ochrony pracownika.
Prawo karne - jest zbiorem norm mających na celu eliminację zachowań aspołecznych najcięższej wagi poprzez zastosowanie sankcji kary. (karnoprawna metoda regulacji).
Prawo administracyjne - reguluje relacje między podmiotami w stosunku pionowym, tj. wówczas gdy jeden z podmiotów może władczo kształtować sytuację prawną drugiego podmiotu. (administracyjnoprawna metoda regulacji).
Prawo rodzinne i opiekuńcze
Prawo finansowe
2) Prawo międzynarodowe

Podział prawa ze względu na przedmiot regulacji:
prawo autorskie, prawo bankowe, prawo budowlane, prawo celne, prawo człowieka, prawo dziecka, prawo energetyczne, prawo kanoniczne, prawo konstytucyjne, prawo konfliktów zbrojnych, prawo lotnicze, prawo medyczne, prawo międzynarodowe, prawo naukowe, prawo o ruchu drogowym, prawo o szkolnictwie wyższym, prawo ochrony środowiska, prawo podatkowe, prawo prasowe, prawo rolne, prawo upadłościowe, prawo wyznaniowe.

Prawo jest wyrazem konieczności uporządkowania życia społecznego i poddania go pewnym regułom, by umożliwiało istnienie i możliwie należyte funkcjonowanie społeczności państwowej, bardzo zróżnicowanej, której członkowie mają odmienne potrze-by i aspiracje, w których dochodzi do rozmaitych konfliktów i zagrożeń, zarówno biologicznej jak i społecznej egzystencji grupy. Różne systemy norm prawnych wprowadzają element ładu we wzajemnych stosunkach między ludźmi. Normy prawne, podobnie jak powszechnie uznawane i akceptowane normy moralne, normy religijne czy nor-my obyczajowe nie mają jednak wyłączności na regulowanie ludzkich zachowań. Nie-mniej jednak prawo normuje dziś niemal wszystkie dziedziny życia społecznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *