Czaputowicz: Eksperci KE niewłaściwie interpretują reformę sądownictwa w Polsce

Czaputowicz był pytany w radiowych Sygnałach Dnia, o to jak obecnie wyglądają relacje między Polską a Unią Europejską. „Prowadzimy dialog, wyjaśniamy nasze stanowisko. Pewna procedura została wdrożona przez Komisję Europejską; zajmie się tym Rada do spraw Ogólnych. W najbliższym czasie przedstawimy nasze stanowisko na piśmie” – odparł szef MSZ.

Jego zdaniem „trudno krytykować” reformę sądownictwa za niespełnianie standardów UE. „To co robimy, jest jak najbardziej zgodne ze standardami UE” – przekonywał Czaputowicz. Zadeklarował, że Polska będzie dalej „tłumaczyć” swoje stanowisko w tej sprawie. „Interpretacja tych ustaw (sądowniczych) przez ekspertów KE nie jest naszym zdaniem właściwa” – wskazał szef MSZ.

Jak mówił, reforma wymiaru sprawiedliwości była oczekiwana przez społeczeństwo w Polsce. „Moim zdaniem w wielu sprawach mamy rację; system sądownictwa był nieefektywny” – powiedział szef MSZ.Pytany czy możliwe jest wprowadzenie zmian w ustawach sądowniczych, by złagodzić stanowisko KE odparł, że „teoretycznie i praktycznie” jest to możliwe. „Chodzi tu o pewien zakres zmian. Te reformy stanowią pewną całość. Nie można cofnąć się do sytuacji sprzed trzech lat i na przykład uznać legalności wyboru sędziów (Trybunału Konstytucyjnego), którzy zostali wybrani w naszym rozumieniu nielegalnie przez Sejm poprzedniej kadencji” – tłumaczył minister.

W czwartek w Brukseli Czaputowicz odbył dwugodzinną rozmowę z wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej Fransem Timmermansem. Po spotkaniu szef polskiego MSZ nie wykluczył „modyfikacji” reform wymiaru sprawiedliwości w celu osiągnięcia porozumienia z KE, jeśli polskie władze uznają to za zasadne. Zaprosił także Timmermansa do Polski, by mógł on porozmawiać m.in. z prezes Trybunału Konstytucyjnego Julią Przyłębską. Wiceszef Komisji podkreślał, że ma nadzieję na przyjazd w marcu.

Czaputowicz, dopytywany w radiowej Jedynce czy Timmermans „rozumie” polskie argumenty ws. reformy sądownictwa ocenił, że wiceszef KE w tej sprawie „powiela argumenty opozycji w Polsce”. „Chodzi o to, żeby KE otworzyła się również na nasze argumenty, czyli argumenty większości parlamentarnej” – podkreślił.

Według szefa MSZ, stanowisko KE jest „niesprawiedliwe i nie zawsze opiera się na prawdziwych przesłankach”. Dodał, że Polska musi przekonywać też inne państwa członkowskie UE do swoich racji. Zdaniem Czaputowicza, wiele państw Wspólnoty chciałoby uniknąć głosowania w sprawie praworządności w Polsce, co – jak mówił szef MSZ – zdaniem tych państw, mogłoby doprowadzić do powstania podziałów w UE.

Dodał, że również ze strony Niemiec „jest dążenie do tego, aby prowadzić dialog i nie dopuścić do polaryzacji Unii Europejskiej”.

Komisja Europejska, uruchamiając w grudniu art. 7.1. unijnego traktatu wobec Polski, wskazała, jakie działania muszą podjąć władze, aby odpowiedzieć na jej zastrzeżenia. Poza zmianami w ustawie o Sądzie Najwyższym KE domaga się też nowelizacji ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Chce, by nie przerywano kadencji sędziów-członków Rady i zapewniono, by nowy system gwarantował wybór sędziów-członków przez przedstawicieli środowiska sędziowskiego.

Innym z zaleceń jest „przywrócenie niezależności i legitymacji Trybunału Konstytucyjnego przez zapewnienie, aby prezes i wiceprezes byli wybierani zgodnie z prawem oraz aby wyroki Trybunału były publikowane i w całości wykonywane”.

Więcej informacji

Prawo

Podział prawa ze względu na metodę regulacji:
1) Prawo wewnętrzne: Prawo konstytucyjne, Prawo cywilne - reguluje relacje między podmiotami prawa w relacji poziomej, czyli żaden z podmiotów pozostających w stosunku prawnym nie jest władny narzucić swojej woli drugiej stronie (cywilnoprawna metoda regulacji).
Prawo pracy - reguluje stosunki między pracodawcą a pracownikiem, a także organizacjami pracowników (związki zawodowe) metodą w zasadzie cywilnoprawną, jednak z dużym zakresem norm semiimperatywnych służących wyznaczeniu minimalnego poziomu ochrony pracownika.
Prawo karne - jest zbiorem norm mających na celu eliminację zachowań aspołecznych najcięższej wagi poprzez zastosowanie sankcji kary. (karnoprawna metoda regulacji).
Prawo administracyjne - reguluje relacje między podmiotami w stosunku pionowym, tj. wówczas gdy jeden z podmiotów może władczo kształtować sytuację prawną drugiego podmiotu. (administracyjnoprawna metoda regulacji).
Prawo rodzinne i opiekuńcze
Prawo finansowe
2) Prawo międzynarodowe

Podział prawa ze względu na przedmiot regulacji:
prawo autorskie, prawo bankowe, prawo budowlane, prawo celne, prawo człowieka, prawo dziecka, prawo energetyczne, prawo kanoniczne, prawo konstytucyjne, prawo konfliktów zbrojnych, prawo lotnicze, prawo medyczne, prawo międzynarodowe, prawo naukowe, prawo o ruchu drogowym, prawo o szkolnictwie wyższym, prawo ochrony środowiska, prawo podatkowe, prawo prasowe, prawo rolne, prawo upadłościowe, prawo wyznaniowe.

Prawo jest wyrazem konieczności uporządkowania życia społecznego i poddania go pewnym regułom, by umożliwiało istnienie i możliwie należyte funkcjonowanie społeczności państwowej, bardzo zróżnicowanej, której członkowie mają odmienne potrze-by i aspiracje, w których dochodzi do rozmaitych konfliktów i zagrożeń, zarówno biologicznej jak i społecznej egzystencji grupy. Różne systemy norm prawnych wprowadzają element ładu we wzajemnych stosunkach między ludźmi. Normy prawne, podobnie jak powszechnie uznawane i akceptowane normy moralne, normy religijne czy nor-my obyczajowe nie mają jednak wyłączności na regulowanie ludzkich zachowań. Nie-mniej jednak prawo normuje dziś niemal wszystkie dziedziny życia społecznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *